372_20241127_113259.jpg

Odborný volejbalový seminář mládeže ve Schwerinu

Na společném volejbalovém kempu v Kutné Hoře jsme domluvili spolupráci s trenérem Schwerinu Davidem Carlim. Ten nás nyní pozval na mezinárodní seminář volejbalové mládeže věku 13-16 letých dívek. Hlavním přednášejícím je světově uznávaný italský trenér Giuseppe Bosetti.

Máme za sebou první pracovní den. 

9,30 - 11 přednáška 1            KDY, KDE a KDO? 

Závěr těchto výše uvedených bodů musí vést ke společné cestě k vítězství, právě v tomto věku musíme budovat hráčku, aby později vyhrávala. Poznatek prof. Bosettiho zní: "zjišťovat a učit se od těch, kteří to dělají ve světě nejlépe -dívat se na ně a především se s nimi potkávat". Musíme ve světě hledat techniky nejlepších hráček, abychom je mohly aplikovat na našich hráčkách (Itálie).

Charakterizoval tři volejbalové školy a zařadil do nich státy ( 1. technicko-taktická, 2. fyzický silový dril, 3.velký počet opakování a šikovnost). V současné době čerpá a jezdí do Japonska a je poradcem a mentorem bulharského volejbalového svazu. 

Nastavit dětem proces, aby věděly proč to dělají, aby chtěly být nejlepší, aby věděly na čem pracovat a co zlepšovat, zlepšovat se krok za krokem, k tomu postupně technika a taktikou a být psychicky odolné. 

Plánování je nezbytné - roční, měsíční a především v mikrocyklech.

Výkonnostní model - obr.3

A jsme u přihrávky - práce nohou, stabilita nohou na zemi, méně pracující na nohou musí o to precizněji rukama (antropomotorika). Ty trenér musíš najít typ, pro kterou hráčku je to vhodné. My trenéři jim musíme ukázat možnosti - zbytek je ne nich. Jsou hráčky s absolutním citem pro přihrávku.  Hodnocení přihrávky v jednotlivých věkových obdobích (U13 - 16). Množství přihrávek, počet opakování. Závěrem zaznělo, že  každá přihrávající hráčka musí hodinu denně přihrávat. Zítra se při besedě zeptáme jak toto může platit u mládeže. 

Přihrávací formace, postavení na přihrávce, přihrávka mužů a žen. Druhy servisů a jejich přihrávka. Split step ano/ne??!! Jasně se ukazuje v průběhu přednášky, že přihrávka je pro prof. Bosettiho " alfou a omegou" volejbalové hry. Práce v šestkách je podmínkou, specializace existuje v okamžiku, kdy hráčky vstoupí do šestkového volejbalu. Absolutně neuznává hru mladších žákyň 3-3 a 4-4, v Itálii prosadili hru v šestkách, ale s nižší sítí a hřištěm 8/8m. 

S přibývajícími našimi otázkami padají i ostré kontra otázky , proč není německý volejbal ve světové špičce, jste bohatá země, máte veškeré podmínky. Proč hrajete šampionát mladších žákyň 4-4, asi jako jediná země na světě?. Směrem k nám , proč je Československo , zpět Česko tam kde je?. když jsme se to k Vám učili jezdit? Kontrujeme, že se to pomalu zlepšuje. Téměř hodinu mezi přednáškami a odpoledními tréninky sedíme nad rozborem finálového utkání U16 M-ČR ( Olymp-Dukla), porovnáváme s finálovým utkáním stejné věkové kategorie v Itálii. Bosetti je nekompromisní.  Ke každé naší hráčce má nějaký vstup, v dobrém i nepříjemném. To je špatně, co to tam ta hráčka dělá, to může ležet doma na gauči, ale má i slova chvály. Poučné. Vůbec ho neobtěžoval náš volejbal a naše předváděná hra. Je plný energie. 

Jdeme postupně dále. Chyby profesor Bosetti neodpouští. Chybovat se prostě už v kategorii U16 nesmí. Rozuměj výrazně nevynucené chyby. Uspěli jsme. Výrazným útočným typem je Julie Štatská (umí tvrdě do diagonály, lajna se přes rameno ho potěšila. Servis je velmi dobrý.

Závěr přednášky zakončuje " každá hráčka musí vědět, kde má rezervy a v těch se musí (chce) v tréninku zlepšovat. Do každého tréninku jde s vědomím, že na těchto chybách bude pracovat, a že je bude odstraňovat. 

11,15 - 13 přednáška 2         Struktura volejbalu mládeže (organizace, systém)

Pokračujeme po krátké pauze vyplněné kávou a ovocem. 

Témata - pracovní skupiny , počet dětí v tréninku. Všechny hráčky bereme - malým nesmíme brát jejich sportovní sny - hrát A1 jako libero. Opět téma 4-4, 6-6 systém soutěží. Specializace. Hra v menším počtu pouze do 10 let, pak pouze jako tréninková hra. Specializace - určující je schopnost přihrávat, pokud toto neobjevíme , hledáme jinou specializaci. 

Dobré trenéry u mládeže ponechat a rozhodně je neposouvat nahoru. 

Útočný úder - nejdříve musím umět zahrát diagonálu a a musí umět vybrat úder podle nahrávky, není-li dobrá nesmí ji zkazit. Co požaduji po blokařkách v kategorii U14 a U15?  

Hráčky už musí znát systém obrany, dokonce ho musí dokonale umět. Zodpovědnost za své zóny. 

Na ukázkách italského volejbalu mládeže vidíme hru příslušných věkových kategorií, včetně finálového U16 (2024). Ani jeden z mládežnických italských trenérů není v pantoflích či bos, popř. v civilním nesportovním oblečení.

Pravidla volejbalu tě nenaučí volejbal, VOLEJBAL Tě naučí trenér. 

Volejbal je "MATKA" - volejbal Ti říká co máš dělat. 

Na závěr témata turecké problematiky, italského systému. Řízení a podřízení se jasnému vedení.  V Itálii se všichni sjednotili, pracují na společném cíli, scházejí se k diskusím, vedou dialogy, kopírují, hledají cesty u lepších. Dělají to dobře.

Závěr:   Hledej a uč se u lepšího (ale vždy u toho, který je o kousek lepší než ty, postupuj krok za krokem). 

Polední přestávka, prohlídka areálu sportovního střediska, internátu, jídelny, posiloven, regenerace, sportovních hal , VIP salónků a pod. Společná káva, diskuse s profesorem, ostatními trenéry.

Už víme, že do Vánoc budeme hrát s U16 z Drážďan, berlínské centrum má naši nabídku mezinárodního turnaje, společný kemp v únoru ve Schwerinu je reciprocitou za kemp v Kutné Hoře. Prof. Bosetti nabízí "trip" po Itálii a konfrontaci s nejlepšími družstvy Itálie příslušné věkové kategorie.

Odpoledne 15,30- 17,30 trénink U13 a trénink U16 pak 18-20 trénink U20. 

Do tréninku U16 ostře vstoupil i J. Bosetti. Ale o tom v dalším článku. 

Standa Mitáč